Elk jaar wordt in een groot aantal gemeenten in Nederland de Autovrije Dag gehouden. Een aantal straten of een heel centrum is dan afgesloten voor auto's. Voor één dag is het stil op straat en kunnen kinderen en grote mensen rustig fietsen, wandelen en spelen. Ook in andere landen in Europa is dan de Autovrije Dag. Een belangrijke reden voor de Autovrije Dag is een schoon milieu. De groene natuur en een schone lucht zijn dan vooral om van te genieten. Natuurlijk levert één dag per jaar niet echt veel op. Veel mensen willen dan ook het liefst elke maand een autovrije dag.
Door een autovrije dag daalt ook het aantal verkeersslachtoffers. Ieder slachtoffer is er een te veel!
Ten slotte is de Autovrije Dag ook bedoeld om automobilisten te laten zien dat het leven zonder auto ook heel leuk kan zijn en je op nieuwe ideeën brengt. Doe maar eens lekker rustig aan, zegt de organisatie.
Veiligheid en een schoon milieu
Een belangrijke reden voor de Autovrije Dag is een schoon milieu. De groene natuur en een schone lucht zijn dan vooral om van te genieten. Natuurlijk levert één dag per jaar niet echt veel op. Veel mensen willen dan ook het liefst elke maand een autovrije dag.Door een autovrije dag daalt ook het aantal verkeersslachtoffers. Ieder slachtoffer is er een te veel!
Rust
Ten slotte is de Autovrije Dag ook bedoeld om automobilisten te laten zien dat het leven zonder auto ook heel leuk kan zijn en je op nieuwe ideeën brengt. Doe maar eens lekker rustig aan, zegt de organisatie.
Zondag
Bijna dertig jaar geleden, in 1973, was in Nederland de oliecrisis. Omdat Nederland in die tijd Israël steunde tegen de Arabische landen, weigerden die landen nog langer olie te verkopen aan ons land. Er dreigde dus al snel een groot brandstoftekort. De regering Den Uyl kondigde daarom een aantal energiemaatregelen af. Het advies om de gordijnen dicht te doen en de verwarming wat lager te zetten, hielp te weinig. Daarom ging de benzine op de bon en werden er autoloze zondagen ingesteld. De eerste was op 4 november 1973. Daarna volgden er nog zeven.
De autoloze zondagen waren voor veel mensen een groot succes. Paardrijders stalden hun paarden in Zwolle aan parkeermeters. Jongeren uit Amstelveen hielden een picknick op twee van de drie rijbanen van de rijksweg tussen Amsterdam en Schiphol. En 65% van de mensen genoot van de rust, het fietsen en het wandelen. Bijna iedereen vond dat er vaker autoloze zondagen moesten komen.
Autovrije zondag
Lange tijd keek iedereen terug naar 'die leuke autoloze zondagen'. Telkens probeerden actiegroepen ze opnieuw in te voeren. Steeds liep dat op niets uit. Een Autovrije Zondag in Veenendaal pakte zelfs helemaal verkeerd uit, want veel dagjesmensen kwamen uit andere plaatsen met de auto een kijkje nemen! Toch lukte het uiteindelijk het LOAZ (Landelijk Overleg Autovrije Zondag) om samen met Milieudefensie een echte Autovrije Zondag uit te roepen. De eerste vond plaats op 19 september 1999 en was een groot succes. In 2000 was de tweede Autovrije Zondag. Toen namen er al meer dan 90 plaatsen aan deel. Doordat het autoverkeer sinds 1973 heel erg is toegenomen zijn meer mensen voorstander van een autovrije dag. Eindelijk hebben fietsers en wandelaars weer eens de ruimte. Eindelijk kunnen kinderen weer eens veilig op straat spelen. Eindelijk is er eens geen verkeerslawaai en stank van uitlaatgassen.